top
Print side E-mail side 

Ufejlbarlig service, tak.

En begravelse eller bisættelse, skal leveres nøjagtig som bestilt. Ikke mere eller mindre, men nøjagtig som forventet, uden mulighed for misforståelser eller ekstra regninger...

Alle bedemænd har "fra" priser - dette også selv om der reklameres med "fastpris-tilbud". Et fastpris-tilbud indeholder kun udvalgte produkter og basis-tjenesteydelser. Der kommer ofte "mere på regningen", i takt med, at detaljerne omkring begravelseshandlingen falder på plads. Bestilling af bedemand bør derfor opdeles, så man starter med, at aftale de indledende tjenesteydelser. Lad bedemanden få handlingen på plads, og lav så en bekræftende bestilling på et møde i hjemmet, i butikken eller elektronisk hos en e-mærket begravelsesforretning.

Lyt til anbefalinger og tal med dit netværk. At være bedemand er et tillidshverv og I bør lytte til andres erfaringer f.eks. på Trustpilot.dk.  Men anbefalinger kan også blive en unødvendig dyr løsning. Ring derfor altid og udbed et skriftligt tilbud, hvis ikke bedemanden på sin hjemmeside, har meget detaljeret priseksempler. Begge muligheder giver et godt grundlag for den videre bestilling.

Bestilles bedemanden på nettet, er der mange penge at spare. Det er faktisk også ofte de samme lokale bedemænd, som kører rustvognen, blot bestilt elektronisk og derfor uden behov for et hjemmebesøg og samtale. De elektroniske bedemænd bruger simpelthen mindre tid på deres administration, og er derfor billigere. Men hvis der bestille online, børI især være opmærksom på nedenstående tre certifikater:

Certifikater, I skal holde øje med: 

Vælg en uddannet, eksamineret og certificeret bedemand, som er e-mærket

Folkekirkens-it. Alle begravelsesforretningens digitale arbejdsgange er certificeret i folkekirke-regi. Bedemandens it-systemer er interageret med kirken, atp og cpr-registrer. Certifikatet giver også mulighed for fuld digital underskrift på al papirarbejde, samt sikrer korrekt håndtering af cpr-numre - læs mere.

E-mærket sikrer jer en fair handel: Bedemænd, som er medlem af e-handelsfonden, har også en forsikring på op til kr. 10.000,00, hvis der efter afholdt begravelseshandling, er opstået en tvist omkring levering af bestilte produkter. Som kunde i en e-mærket begravelsesforretning, har I også adgang til vejledning i brugen af online begravelsesforretningen via E-mærkets forbruger hotline - læs mere.

Certificeret bedemand, betyder, at bedemanden har undergået en uddannelse, gennemført den fornødne træning og bestået en eksamen. Man kan opnå en certificering via De Danske Bedemand eller hos Danske Begravelser. Hvis I ringer til en bedemand, og bedemanden ikke kan svare / er usikker i sin rådgivning, er der med stor sandsynlighed tale om en ikke faglært bedemand - læs mere.


 

Vær ekstra opmærksom på, hvis: 

Bedemanden skjuler sine produkter og er ikke rigtig villig til at tale om priser

Vises få/ingen produkter og rustvogne, skal I især hos online bedemænd, passe på. Er bedemanden heller ikke er e-mærket, vil en "alt for god handel", kunne ende i en rigtig dårlig situation - læs mere 

Er bedemanden på hjemmebesøget eller online på sin hjemmeside, ikke i stand til, at vise et varieret sortiment, anbefales det, at man indkøber minimum, og selv ordner blomster og f.eks. selv laver papirarbejdet.

De typiske faldgrupper hos bedemanden: Man kan jævnligt læse i medierne omkring begravelser, som ikke gik som planlagt. Ofte handler det om, at pårørende er blevet snydt på prisen hos bedemanden - og i sjældne tilfælde, direkte fejl. Hvis du vælger en certificeret bedemand, vil man minimere muligheden for fejl, mens de prismæssige uoverensstemmelser, vil kunne undgås, hvis der udbedes et skriftligt tilbud fra starten.

Skal man se det fra bedemandens perspektiv, er der ofte tale om pårørende som ringer på telefonen, udbeder tilbud på minimum, men alligevel så forventer fuld service og handling på lørdag. Her er det ofte ved ”fastpris” tilbud, at bedemandens prisfælde klapper. For fastpristilbuddet indeholder kun faste produkter og en begrænsning i f.eks. kørsels distance, samt hvilke ugedage.

Selv om man så godt kan tænke sig til bedemanden er dyrere i weekenden, er det stadig ærgerligt at have forkøbt sig - evt. med udsigt til betaling af egen lomme. Fastpris-tilbud udløser ofte ekstra regninger. I værste tilfælde viser det sig først efter afholdt højtidelighed og gravstenen leveret på det nyindkøbte familiegravsted. Udbed derfor altid et skriftligt tilbud, hvis ikke bedemanden kan fremvise nøjagtige priseksempler.

Husk alle bedemænd handler med ”fra” priser. Dette uden undtagelse. Udbed derfor altid et skriftligt tilbud, hvis ikke bedemanden kan fremvise nøjagtige priseksempler. Tip: Kig på onlinebedemænd, hvis især prisen er vigtig. Pris og kvalitet, hænger ikke altid sammen - se selv

Sådan bør I arbejde med bedemanden: 

Opdel jeres køb i to faser, så prisen på tiltænkte begravelse, ikke løber løbsk

Pas på med at købe alt i én omgang. Ligegyldig om bedemanden på hjemmebesøget eller online på hjemmesiden, har mulighed for samlet-fastpris betaling, bør I insistere på, at få at opdelt bestillingen. Vent med, at købe det hele ind, før begravelseshandlingen er fastlagt. Lad først bedemanden arbejde - afhente og/eller få handlingen på plads - og lav da en afsluttende og bekræftende bestilling (for evt. restbetaling).

Udbed et tilbud: Hvis ikke bedemanden kan fremvise meget præcise og troværdige priseksempler, bør I udbede et nøjagtigt tilbud. Dette også selv om der er tale om et foreslået "fastpris-tilbud", hvor der erfaringsmæssigt vil komme mere på regningen. Brug den sunde fornuft, hvad siger mave-fornemmelsen og hav tillid til jeres valgte bedemand, nu også ordner det hele. Ved opstået mistillid, skift bedemand omgående - læs mere 

Glem ikke kirkegården. 3. mands omkostninger, som f.eks. kapelophold, kisteudlevering, kisteindlevering, krematorium og især gravplads. Disse "kirkegårdsudgifter" er i gennemsnit minumum kr. 6.272,00. Er der ikke medlemskab af folkekirken eller hvis afdøde ikke boede i kommunen (hvor gravpladsen ligger), kan kirkegårdsydelserne være tættere på kr. 8.485,00, som skal tillægges bedemandens regning - læs mere

Sådan bliver begravelsen ikke for dyr: 

Undgå begravelsen bliver for dyr

Pas på med at købe alt i én omgang. Ligegyldig om bedemanden på hjemmebesøget eller online på hjemmesiden, har mulighed for samlet-fastpris betaling, bør I insisterer på, at få at opdelt bestillingen. Vent med at købe det hele ind, før begravelseshandlingen er fastlagt. Lad først bedemanden arbejde - afhente og/eller få handlingen på plads - og lav da en afsluttende og bekræftende bestilling (for evt. restbetaling).

Dem der ender med at føle sig snydt hos bedemanden, har nogle helt særlige fællestræk. Ofte er det prisen som overrasker, ud fra det prisoverslaget bedemanden gav/ikke gav fra starten. De familier som føler sig snydt, indhenter typisk priser hos flere bedemænd, uden bedemanden altid kan sammenliges i 1:1 forhold, uden man som ”kunde” har sikret sig alle tilbud er afgivet på samme forudsætninger.

Vær derfor ærlig og grundig, når du udbeder tilbud hos en bedemand. Tip: Se efter e-mærket. Sker bestillingen af bedemanden elektronisk eller foregår blot betalingen elektronisk via dankort, skal du vælge en bedemand som er dækkes af e-handelsfondens garantiordning – læs mere.


Få uafhængig gratis rådgivning:

Gratis akut-telefon ved dødsfald, ring hele døgnet 76 25 71 00

Hele døgnet - 365 dage om året, sidder der en frivilligt personale klar ved telefonen. Via samtale, bringer vi hurtigt et klarsyn omkring ønskede begravelse, samt tilhørende økonomi. Man kan gøre meget selv, eller vi kan guide i forhold til behov og budget - læs mere

Gør-det-selv eller fuld service. Det er muligt at hjælpe til, men I skal passe på med, at gøre for meget selv, hvis I ikke er i stand til, at bevare overblikket. At sikre alt sker som planlagt på dagen for handlingen, er en bedemands fornemste opgave - læs mere